Tuesday, May 3, 2011

Laksa

Hye Bloggers ^_^

Today,CK buat laksa. Dah lama nak buat laksa ni tapi baru hari ni tercapai.
Semalam dah mencari barang dekat Tesco, oleh kerna semalam Labour Day,
barang kat Tesco dah habis licin, hmm pergi pasar jugak lah citanya.
So jadi jugak laksa CK akhirnya hari ini.
Nak tahu resepi buat laksa?


Bahan-bahan
(Hidangan untuk 4 orang makan ok!)

*1 kati ikan
*segenggam cili kering
*3 ulas bawang besar
*sedikit belacan(ikut kesuaian)
*Daun kesum
*Bunga kantan
*Garam
*Asam keping

Cara-caranya

1. Rebus ikan dan cili kering yang sudah di bersihkan.
2. Ambik isi ikan dan dikisarkan. Kemudian, ambik tulang ikan 
dan dikisar bersama air rebusan ikan tadi.
3. Kisar pulak cili kering yang dah direbus bersama belacan dan bawang besar.
4. Masukkan semua bahan yang sudah dikisar ke dalam periuk.
5. Masukkan daun kesum, bunga kantan , asam keping dan
garam yang secukupnya.
6. Tunggu kuah masak dan sambil2 tu, rasalah kuah laksa tu,
sedap ke tak.
7. Lupa pulak, rebus lah laksa bersama air dan titiskan beberapa titik minyak masak.
8. Potong timun, bawang, cili merah @ cabai melaka, salad , dan limau nipis
untuk makan bersama laksa.
9. So step ape lagi? Dah siap! Hidangkan laksa buatan korang-korang tu.

Senang tak buat laksa. Langkah - langkah ni idea CK ,
tapi tak tau lah macamana idea korang 
Semuanya ikut kreativiti sendiri untuk buat laksa.
Untuk saat ini je, CK dah makan dekat 4 mangkuk laksa.
Mintak maaplah ye, CK ni Hantu Laksa. 
So janganlah korang rasa pelik.
Itu sahaja buat kali ini.
Jumpa lagi daa!


2 comments:

  1. wahh ! lapiaqq laksa
    dpn KUIN !
    HAHAHA
    nt blk cni wt taw
    aku nk mkn ja
    HAHAHA

    ReplyDelete
  2. hahahaha... nanti aku balik sana, kalo ada blender, aku masak laksa bagi kt hang makan.
    nanti tak payah dah makan laksa depan insaniah lagi,ok?

    ReplyDelete