Monday, July 18, 2011

Finally.. Penang trip!

Hye Bloggers^_^

Yuhuu, korang sume. Actually, nak mintak maap sebab bagi blog CK ni bersawang.
Maklumlah, baru pulang dari Langkawi. :D Tapi pd entry kali ni, 
CK nak share story Penang trip yang group CK arrange tu. 
Story pasal Langkawi, tunggu next entri okay, sume?

So , trip CK arrange tu ok alhamdulillah walaupun kelam sikit.
Agak penat + x cukup tido jugak lah.
B4 pergi sana, kepala CK memang full tentang 
proposal , proposal dan proposal. Bosan dah dengar.

bertarikh 8 HB Julai 2011, kami sekelas ke Penang tuk wat
Tour Guiding Practical ( for assesment, so terpksa pegi )

Sampai di Penang Bridge, ujian pertama dah berlaku.
Jalan sesak , oh tidak! Dengar kata, ada keta terbakar

.

Oleh kerna bz cari informasi tentang lawatan,
CK buat tak endah + tetido teros tanpa sedarkan diri.
Bukak je mata, jalan sesak dah hilang,
masa tu dh sampai pun Jeti Pulau Pinang

First destinations : Masjid Kapitan Keling.
Located @kapitan keling road. Hmm juz view dari atas bas.
ms agak terhad sbb pegi sehari je.
(sori x sempat ambik gamba)

Second destinations : Pinang Peranakan Mansion.



Ok disini, korang boleh tengok Baba & Nyonya culture.
Ujian kedua datang bila tempat tu tengah renovation.
Halamak, sakit nya hati. Btw, building tu agak cantik.
Penuh dengan art & chinese architecture. :)

Third Destinations : Fort Cornwallis
Tempat CK beri commentary. Pergh, penuh rasa cuak.
1st time cakap depan orang sampai sorang foreigner dari Vietnam join.
(Hadoi, jangan la, malulah saya) ;) Tp, x dinafikan,
Ck agak tergagap jugaklah sbb b4 nk ke situ,
CK agak penat jd GPS pd pakcik bas yg x tau jalan Penang tu.
So effect nya, CK kurang memahami function fort lebih dalam lg.
Itu pasal la, muka tension je kat gambar tu. Tgh terik panas.
*geleng pale je la.

Lepas je commentary CK, turn budak sebelah kat gambar tu pulak.
Dia buat tuk Light House. SO Light House ni adalah tuk bagi panduan
kepada kapal-kapal yang mahu mendekati pantai la. 
Itu kira main purpose ianya dibina, ok?

Pastu sesi photography pulak di Seri Rambai Cannon.
Alkisah pasal meriam ni, ianya pemberian Belanda ( Dutch )
kpd Sultan Johor ms itu ( Sultan Riayat Shah ).
Tp ms tahun 1613, Portuges ambil alih. Kemudian,
Jawa pulak datang nak merampas. Hmm tragik sungguh citanya.

Fourth Destinations : Toy Museum

Lepas having a lunch @tesco Tg Pinang, kami gerak pegi kesitu.
Toy Museum ni diinspirasikan oleh tuan pemilik muzium tu.
Dgr kata, dia melawat satu muzium mainan di UK.
SO balik ke Malaysia, dia pun bina muzium tersebut dan kumpulkan
beberapa patung kartun-kartun popular. Mcm Doraemon,
Spiderman, Capt. Jack Sparrow, Indiana Jones tu.



Fifth Destinations : Penang Butterfly Farm

Lepas tengok patung, kami pegi tengok rama-rama.
Masuk dalam taman rama-rama, memang agak terpukau dengan landskap
dalam taman tu. Cantik sangat, nice! Pandai arkitek yg design taman tu.
Centre of the garden, ada satu kwsan air terjun buatan.
Dlm kawasan tu jugak, korang akan nampak banyak rama-rama yang berterbangan
dengan rasa bebas dan tak ada gangguan.






Nampak tak rama-rama tu, dia hinggap dekat jari CK.:D



Next destinations : Tropical Spice Garden

Kat situ pon best jugak. Spice garden tu facing laut tau. Masuk je situ,
bunyi unggas-unggas hutan yang boleh menenangkan fikiran.
Kami disediakan sorang tour guide profesional. Chinese guy.
Wow, dia memang hebat lah, All the informations tentang hutan,
functions tentang pokok-pokok kat situ dia boleh hurai dengan baik.
Siap buat lawak lagi, haiyaa toce-toce.. hehe.
( bila la CK boleh jadi mcm dia ?? Hmm )
 













Mcmana , okey tak? Bagi CK, tempat tu indah dan menenangkan.
Elok tuk sesiapa yang nk release tension, nak lari dari kesibukan kota.
(Wah baku lah pulak ayat saya, Ngee)

Lepas dari situ, kami ke Masjid Terapung Tg.Bungah untuk solat jamak
dari pukul 6 hingga pukul 8. Masjid tu pun cantik.
Ibarat terapung kat atas laut.Hmm suma benda cantik,kan.
Mestilah cantik, rumah Allah, kn?


Pukul 8, kami gerak ke Batu Feringgi tuk ke pasar malam.
Means Batu Feringgi Night Market lah.
Pasar malam tu banyak tourists dari Australia & Arab.
So, CK dan kawan-kawan gerak ke KFC tuk dinner.
Konklusi yang dapat CK buat, Penang ni makin hari makin susah
nak dapatkan makanan halal. Kalau ada, mesti agak mahal
dari biasa. Kenapa ya?

Makan di KFC. Roomate CK, Wanie yang belanja,haha.
Maybe sbb ms makan lunch tadi, CK dah belanja dia kot.
 ada sistem barter disitu, CK pun orait je.





itulah kawan-kawan CK. Penuh ragam & giler-giler.
Lepas makan, baru pegi jenguk pasar malam.
Banyak jugak kawan-kawan CK yang pegi shopping sakan kat situ.
CK beli apa? Hmm beli ais krim cornetto je, haha.



X maulah, CK nak simpan duit tuk shopping choc kat Langkawi.
Choc adalah segalanya bagi CK, huhu.

So itulah ceritanya CK disana. Eh lupa pulak.
Ujian terakhir : Kawan CK pula sakit.
Masa ondaway nak keluar pulau, kami memang enjoy sangat.
tiba-tiba, masa atas penang bridge, terdengar bunyi kecoh
ada orang semput. Rupanya kawan CK sendiri.
Lepastu, tros bawak g hospital Seberang Jaya.
Doktor cakap dia tak da pa pe. Juz dia tu nafas laju je.
Barulah CK tau, rupanya dia ada sakit Asma.

Habis semua cita, kami balik ke Alor Setar.
Tak sangka ada orang sakit. Plus kawan sendiri.
Cuak jugaklah, Lecturer CK cakap,
kes ni pertama kali jadi dalam banyak-banyak trip,
before ni belum pernah lagi jadi.


Alhamdulillah semua berakhir dengan baik walau kalut skit.

Next week : Pulau Langkawi ( Group 3 pula ).

Tunggu next entry pulak okay?




( eh sesat lah pulak gambar ni , kalo nyampah, abaikan sahaja ye )
Assalamualaikum!








3 comments:

  1. Nice trip..
    nanti vacation boleh bawa cik katie sekali.. :)

    ReplyDelete
  2. Haha, Cik katie okey je, boleh jadi tour guide tak bertauliah nanti, hehe, btw, thanks for viewing my blog cik aina! :D

    ReplyDelete
  3. oh, its must be fun..
    welcome dear :)

    ReplyDelete